Методична скарбничка





Екскурсія «Пристосованість рослин і тварин до сумісного життя в природному угрупованні»

Мета: розширити і узагальнити знання про пристосованість організмів до умов середовища і сумісного  життя в природному угрупованні; формувати і розвивати поняття про взаємозв’язки різних організмів між собою; розвивати в учнів дослідницькі навички, вміння спостерігати в природі; виховувати бережливе і свідоме ставлення до природи
Очікувані результати: учні  спостерігають та описують пристосованість рослин і тварин до сумісного життя в природному угрупованні; називають зв’язки, між організмами в екосистемах; складають ланцюги живлення;  знають та  дотримуютьсяправил   поведінки   у природі.
Обладнання: блокноти, олівці, фотоапарат, сачок, бінокль, визначник рослин і тварин тощо
І.Організаційний етап
І. Підготовка до екскурсії.

1. Підготовка вчителя до екскурсії.
Заздалегідь визначити:                     
·                     Місце проведення екскурсії;
·                     Маршрут та об’єкти спостережень.

2. Ознайомлення учнів із завданнями екскурсії.

ІІ. Загальний інструктаж, усвідомлення учнями алгоритму дій.
1. Ознайомлення учнів з темою, метою та завданнями екскурсії, прогнозування того, що вони зможуть вивчити та спостерігати.
2. Інструктаж з безпеки життєдіяльності учнів.
3. Поділ класу на групи й отримання відповідного завдання, яке виконується безпосередньо під час спостереження за природною екосистемою
4. Бесіда або розповідь (по прибутті на обєкт спостереження) про найважливіші ознаки об’єкта, на які слід звернути особливу увагу.

IІІ. Самостійне виконання учнями завдань під контролем вчителя
Робота в групах:
(Кожній групі виділяється вчителем ділянка лісу (луки тощо)на якій вони працюють і виконують завдання.)
1.Визначить рослини на певній ділянці, їх кількісне співідношення (укажіть  рослини, які переважають).
2.Опишіть склад ярусів і виявіть екологічно рівноцінні рослини як у кожному ярусі, так і в різних ярусах.
3. Знайдіть тварин або наслідки їх життєдіяльності на поверхні ґрунту, зверніть увагу на колір і зовнішню будову кожної тварини, виз­начте види.
4. За допомогою сачка спробуйте спіймати комах, що літають. Розгляньте їх будову і забарвлення, визначте вид за визначником.
5. Проведіть спостереження за птахами (краще розглядати їх у бінокль), встановіть види, підрахуйте їх кількість.
6.Встановіть особливості пристосування організмів до умов середовища.
7. Які пристосування мають тварини і рослини до сумісного життя  в цій екосистемі?
ІV.  Звіт про виконання роботи. Узагальнення й систематизація результатів роботи.
Узагальнююча бесіда
1.Які рослини і тварини ви спостерігали на екскурсії?
2. Яких організмів за характером живлення більше і чому?
3.У чому полягає пристосованість організмів до спільного існуван­ня в екосистемі?

Узагальнення результатів спостереження, формулювання висновку про взаємозв’язки рослин і тварин у даній екосистемі.

V.Підбиття підсумків екскурсії
Самооцінювання учнями своїх знань та практичних умінь.  Учитель звертає увагу на те, що здобуті на екскурсії знання учні використають впродовж наступних занять.

1. Підбиття підсумків роботи в групах (самооцінка)
Вибране підкреслити.
А) Чи кожен учасник групи прийняв участь у роботі?
                     Так.   Ні.
Б) Чи виконували завдання до кінця?
               Так. Не зовсім. Ні.
В) Чи задоволені своєю роботою?
              Так.  Не зовсім.  Ні.
2. Підбиття підсумків роботи вчителем
А) Яка група швидко і правильно виконала завдання?
Б) Як працював весь клас?
В) Як працювали окремі учні?
Г) Відзначення найактивніших і найуважніших учнів.

Другий варіант проведення екскурсії (навесні)
Мета: створювати умови для засвоєння уявлень про весняні зміни в живій природі, в житті рослин і тварин у зв'язку з приходом весни; формувати оздоровчий ефект нервової системи дитини через естетичне переживання і зміцнення фізичного здоров'я; розвивати вміння бачити і відчувати красу рідної природи; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, робити висновки; виховувати любов до рідної природи, прищеплювати основи екологічної культури.
Завдання:
-        навчити розпізнавати найбільш характерні явища живої природи, що характерні для весняної пори року;
-        розвивати загальнонавчальні і дослідницькі вміння і навички: спостереження, порівняння, систематизація і класифікація;
-        формувати екологічну свідомість, уявлення про взаємозв'язок об'єктів живої природи;
-        познайомити учнів з об'єктами і явищами природи за допомогою дослідів, спостережень, самостійної роботи;
-         формувати уявлення про тісний зв'язок між живою і неживою природою в співтоваристві, про пристосування рослин і тварин до середовища існування;
-        навчити розпізнавати на практиці дерева, чагарники, трав'янисті рослини і мохи, розрізняти яруси лісу.
Обладнання: план маршруту, компас, питна вода, вологі серветки, аптечка, скляна банка для спостереження за комахами, олівці, бланки.
Місце проведення: ліс
Час проведення: середина березня
Хід екскурсії
1. Організаційна частина
Вчитель:
- Учні, добрий день! Я дуже рада нашій з вами зустрічі! Сьогодні ми з вами здійснимо екскурсію у весняний ліс і будемо спостерігати за життям рослин та тварин в цю пору року. А для початку згадаємо з вами правила поведінки в лісі.
2. Бесіда з техніки безпеки
- Діти, давайте з вами згадаємо правила поведінки в лісі: йти по стежці, не шуміти, не рвати рослини, не ламати гілки, не руйнувати гнізда і мурашники, не відходити далеко від вчителя, слухати всі вказівки вчителя
Далі учні з вчителем здійснюють екскурсію у весняний ліс.
Прийшовши на місце, вчитель разом з дітьми вибирає зручну галявину, складають рюкзаки в одне місце. Відпочивають.
3. Вступна бесіда
Бесіду в лісі вчитель починає з читання вірша В.Рождественського "Когда ты входишь в лес, душистый и прохладный...".
Когда ты входишь в лес,
Душистый и прохладный,
Средь пятен солнечных
И строгой тишины
Встречает грудь твоя
Так радостно, так жадно
Дыханье влажных трав
И аромат сосны.
Привет тебе, приют свободы и покоя,
Родной страны неприхотливый лес!
Ты полон свежести,
И все в тебе живое,
А сколько у тебя загадок и чудес!
Вчитель:
- Ліс - це джерело енергії, ліс - це кисень, ягоди, горіхи, гриби. Без лісу немає життя на землі. Без інтересу до життя лісу, до його красі не будуть успішними ні його охорона, ні відтворення його багатств. Милуватися красою лісу, не шкодити йому і не давати це робити іншим - цього зараз мало. Треба не тільки добре її знати, охороняти, а й вирощувати нові ліси, нові дерева!
4.Бесіда з учнями:
Вчитель:
-        Діти , яка зараз пора року?
Діти:
-        Весна.
Вчитель:
-        А як про це можна здогадатися, якщо не слідкувати за календарем?
Діти:
-        Вже зацвіли первоцвіти в лісі та поза його межами, на полях та луках зеленіє молода травичка, дерева готуються викидати перші листочки.
Вчитель: Молодці! А які ще ознаки весни вам відомі?
Діти: вночі вже майже немає  заморозків, небо має яскравий блакитний колір, сонечко не просто світить, а вже й злегка гріє, прилітають птахи, чути їх мелодійні пісні, з’являються комашки.
Вчитель:
                 - А що таке ліс ?
Діти:
-        Ліс – це сукупність різноманітних дерев, чагарників, трав’янистих рослин, а також представників живої природи, що займають спільну територію і впливають один на одного.
Вчитель:
                - На які групи поділяють ліси?
Діти:  
-        Хвойні , листяні і мішані.
Вчитель:
-        Чим вони відрізняються один від одного?
Діти:
-        В хвойних лісах ростуть хвойні дерева, в листяних – широколисті, а в мішаних – і ті і інші.
Вчитель:
- Розгляньте уважно рослини, що вас оточують, і визначте, в якому лісі ви знаходитесь.
Діти:
-        Ми знаходимося в мішаному лісі.
Вчитель:
-        Розгляньте уважно, які хвойні дерева є у цьому лісі?
Діти:
-        Сосна та ялина.
Вчитель:
-        Що ви знаєте про сосну?
Діти:
-        Сосна - вічнозелене дерево, висотою до 40-45 м. Сосна цінна деревна порода. Вона дає відмінний будівельний матеріал, а з її смоли і хвої виробляють багато необхідних людині речовин та ліків.
Вчитель:
-        Які ще дерева ростуть в цьому лісі?
Діти:
-        Дуби, берези.
Вчитель:
-        Що ви знаєте про таке дерево як дуб?
Діти:
-        У багатьох народів дуб здавна вважався уособленням могутності, міцності, сталості, символом сили і слави.   До осені на дубі дозрівають плоди - жолуді. Вони багаті крохмалем.  Для багатьох звірів і птахів жолуді - прекрасний корм. Особливу славу дубу принесла його кора, яка містить дубильні речовини. Приготованим з неї відваром лікуються. Дуби живуть до 2 тис. років.
Вчитель:
     - Чи не заважають рости один одному рослини лісу
Діти:
-        Ні, тому що вони ростуть ярусами: вище всіх дерева, нижче - чагарник, ще нижче - трави, гриби, а в самому низу - мохи.

Вчитель:
-        Яруси лісу прийнято рахувати зверху вниз. Назвіть, будь ласка, рослини першого ярусу,  другого, третього і четвертого.
Діти:
-        Дуб, сосна, клен – перший ярус; шипшина,ожина, глід – другий ярус; конвалія, проліски - третій ярус; мохи – четвертий ярус.
Вчитель:
-         А тепер назвіть номери ярусів на яких ростуть чагарники, мохи, дерева, трави.
Діти:
-        Чагарники - 2; мохи – 4; дерева - 1; трави – 3.
Вчитель:
-        Як ви думаєте , чи випадково розміщення рослин в лісі поверхами і чому?
Діти:
-        Боротьба за світло та тепло.
Вчитель:
-        Як ви думаєте, чи ростуть ярусами під землею коріння рослин?
Діти:
-        Так. Найбільше коріння у древ, менше – у чагарників, ще менше к трав, а найменше у моху.
Вчитель:
-        До якого ярусу ви віднесли б молоді і ще поки низькі деревця?
Діти:
-        Молоді дерева відноситься до першого ярусу, незважаючи на їх ріст.
Вчитель:
-        Наша прогулянка лісом триває. Діти, подивіться, що знаходиться біля пенька?
Діти:
-        Мурашник.

Вчитель:
-        Хто живе в цьому будиночку ?
Діти:
-        Мурахи.
Вчитель:
-        Що ви про них знаєте?
Діти:
-        Мурашник складається з гілочок, сухого листя, шматочків кори. Мурашник не випадково так побудований, під час дощу з нього легко скочується вода. Важливе значення мурашок в житті лісу. Вони розносять плоди і насіння рослин, знищують шкідливих комах. Кожне середнє гніздо мурах знищує за літо до 2 мільйонів комах - шкідників.

Вчитель:
-        Яких ще комах можна зустріти в лісі?
Діти:
-        Їздці, бронзівки, клопи, жуки – восковики, бджоли.
5.    Відгадування загадок
Вчитель:
- А яких комах ми можемо зустріти в лісі? Щоб дізнатися, давайте відгадаємо загадки.
1.    Зимою спить, 
Літом бринить, 
Понад садами літає, 
Солодку росу збирає.
(Бджола)
2.    Тільки лялечка проснеться -
Враз у шати одягнеться.
Погляду не відірвати -
Здатна всіх зачарувати!
(Метелик)
3.    У живого гвинтокрила
На спині прозорі крила.
Кольорові шати,
Любить мандрувати.
           (Бабка)
Вчитель:
-         Звичайна бджола робить 200 помахів крилами в секунду. За день бджола встигає запилити до 7 тисяч квіток. Для збору 1 кг меду одній бджолі потрібно налітати близько 300 тисяч кілометрів і відвідати 19 мільйонів квіток.
 Бабки - корисні комахи, бо вони повітряні хижаки. Бабки схоплюють на льоту мух, комарів, метеликів та інших комах.

Вчитель:
-        Чи тільки рослини і комахи живуть у лісі?
Діти:
-        Ні.
Вчитель:
-        Кого ви першого зустріли, коли тільки-но зайшли до лісу?
Діти:
-Птахів.
Вчитель:
-        Відгадайте за допомогою загадок, які птахи нас зустрічають?
1.     Не лікар, а дерева лікує.
З дерева лунає звук:
Хто там стукає: тук-тук?
(Дятел)
2.      Ось хатина, в ній – Співак
 Як цю пташку звати…
  (Шпак)
Чорномазий, білодьобий,
Він за плугом важко ходить.
Сторож вірний, друг полів,
Перший вісник теплих днів.
(Грак)


Вчитель:
-        Яку користь приносить дятел?
Діти:
-        З ранку до пізнього вечора працює дятел : впершись у стовбур пружним хвостом, зачепившись сильними лапами, він розбиває дерево міцним, як долото дзьобом. Стукає дятел, значить, будуть знищені шкідливі

Вчитель:
-        Що ви знаєте про шпаків?
Діти:
-        Зимують шпаки в теплих країнах. Житло підбирає шпак, якщо воно не сподобалося самці, то птахи шукають інше місце. Вибравши житло, птахи чистять його. Вистилають дно соломою, пухом, торішньою травою, а в середині гнізда роблять заглиблення.
Вчитель:
-        Пам'ятаєте про користь, яку приносять птахи, знищуючи шкідників. Не слід тривожити пташенят у гніздах, брати яйця. Якщо ви випадково розкрили гніздо, відновіть колишню маскування гнізда, щоб птаха не кинула його.
-        Ми йдемо далі в лісову гущавину. Діти, а кого ще ми можемо зустріти в лісі?
Діти:
-Заєць , лисиця , білка , ведмідь , вовк , лось.
Вчитель:
-        А хто з цих тварин живе в нашому лісі? Як цих тварин охороняють ?
Діти:
-        В нашому лісі живуть зайці, лисиці, білки, їжаки. Їх охороняє законодавство України від браконьєрів.


6. Узагальнююча бесіда
Вчитель:
-        Чи сподобалася вам екскурсія ?
Діти:
-        Так.
Вчитель:
-        Які відкриття ви зробили сьогодні?
Діти:
-        Ліс - це прекрасне місце, де зростають багато різноманітних  рослин та тварин, які знаходяться у тісному взаємозв’язку один з одним.
Вчитель:
-         Як розміщуються рослини і тварини в лісі?

Діти:
-        У тварин та рослин також існує конкуренція. Сильніші види витісняють слабкіші. Всі живі організми знаходять собі вигідне та придатне для життя місце існування.
Вчитель:
-        Чому в лісі потрібно ходити стежками, а не де вам захочеться?,
Діти:
-        Щоб не заблукати, і, щоб не витоптувати рослинність та не руйнувати домівки комах.
Вчитель:
-         Як потрібно ставитися до рослин, тварин і чому?
Діти:
-        До рослин та тварин потрібно ставитися бережливо, щоб зберегти подальше їх існування та не створити умови для їх зникнення.
Вчитель:
-        Навіщо потрібен лес?
Діти:
- Ліс - це джерело енергії, ліс - це кисень, ягоди, горіхи, гриби. Без лісу немає життя на землі.
7. Підведення підсумків екскурсії
-  Сьогодні під час екскурсії ми заглянули в таємничий світ лісової природи і зуміли познайомитися з ним та детально оглянути його. Крім того, ми пригадали з вами, на які яруси поділяється рослинність та назвали їх представників.
8. Домашнє завдання
- Діти, вашим домашнім завданням буде опрацювати самостійну роботу на бланках та написати звіт про здійснену екскурсію.



Екскурсія «Різноманітність тварин свого краю»
Мета: розширити та поглибити знання учнів про тваринний  світ, ознайомити учнів з видовим складом тварин, що мешкають у найближчому оточенні; удосконалювати уміння учнів проводити спостереження в природі, працювати в групах, навчати учнів застосовувати здобуті знання у життєвих ситуаціях; розвивати творче і логічне мислення, інтерес до вивчення біології; виховувати любов та бережливе ставлення учнів до природи, розвивати в них екологічну свідомість для формування екологічного мислення.
Очікувані результати: учні розпізнають  і називають тварини свого регіону; наводять приклади пристосувань тварин до середовища існування; розпізнають птахів по голосам;  роблять висновки про необхідність охорони тварин
Обладнання: блокноти, олівці, фотоапарат, бінокль, визначник тварин, пташиних гнізд тощо
урок формування та вдосконалення вмінь і навичок
І.Організаційний етап
І. Підготовка до екскурсії.
1. Підготовка вчителя до екскурсії.
Заздалегідь визначити:                     
·                     Місце проведення екскурсії;
·                     Маршрут та об’єкти спостережень.
2. Ознайомлення учнів із завданнями екскурсії.
ІІ. Загальний інструктаж, усвідомлення учнями алгоритму дій.
1. Ознайомлення учнів з темою, метою та завданнями екскурсії, прогнозування того, що вони зможуть вивчити та спостерігати.
2. Інструктаж з безпеки життєдіяльності учнів,  а також бесіда за такими запитаннями:
Ø  Чому не можна шуміти  в лісі?
Ø  Чому не можна трясти дерева, ламати гілки?
Ø  Чому не можна користуватись сірниками?
Ø  Чому необхідно пильно дивитись під ноги?
Ø  Чому не потрібно рвати квіти, мохи, гриби?
Ø  Чому людина приходить до лісу?
3.Поділ класу на групи й отримання відповідного завдання, яке виконується безпосередньо під час спостереження .
4. Бесіда або розповідь (по прибутті на об’єкт спостереження) про найважливіші ознаки об’єкта, на які слід звернути особливу увагу.
IІІ. Самостійне виконання учнями завдань під контролем вчителя.
Робота  в групах.
Інструктивна картка (видається кожній групі)

1.Знайдіть мурашник, опишіть як він  побудований, встановіть його розміри. З'ясуйте кількість мурашиних стежок, куди вони ведуть, їх довжину. Простежте, що мурашки несуть у гніздо. Зробіть висновки, чим живляться мурашки, яке їх значення у природі.
2. Розгляньте рослини вашої ділянки, відмітьте наявність  чи відсутність пошкодження рослин тваринами.  Зробіть припущення про можливих тварин – шкідників рослин в цьому лісі.
3. Знайдіть на виділеній вам території гнізда птахів, опишіть їх форму. Встановіть з якого будівельного матеріалу виготов­лені гнізда. Визначте, кому належать знайдені гнізда (можна використати визначник пташиних гнізд).
4.Прислухайтесь до звуків, які ви чуєте і виділіть серед них голоси птахів. Встановіть, яким птахам вони належать. Зверніть увагу  на чисельність птахів, яких ви зустріли під час екскурсії. Чи знаєте ви їх назви?

5. Знайдіть у лісі нори ссавців. Виміряйте їх діаметр і визначте, кому вони належать, чи є поряд сліди цих тварин. Зробіть висновок про значення цих тварин у житті лісу.


ІV. Звіт про виконання роботи. Узагальнення  й систематизація результатів роботи.
Заслуховуються звіти кожної групи, після чого учасники інших груп можуть ставити запитання, якщо їм щось незрозуміло чи вони з чимось не погоджуються у заслуханому звіті.
V. Підбиття підсумків екскурсії
Учитель аналізує звіт кожної групи, визначає позитивні сторони та недоліки.
Заключне слово вчителя

Який великий і багатий світ, в якому ми живемо. Яка яскрава і різнобарвна природа навколо нас! «Ми не маємо права руйнувати те, що створювалося не нами. Не можемо вирішувати долю живих істот». Так пишуть упорядники Червоної книги України. 

Час, коли людина вважала себе «царем природи» і безжально винищувала живий світ планети, вже минув. Кожен вид рослин і тварин планети вплетений до чудової сітки життя. Перед людством постає одне із найважливіших завдань — збереження всього видового різноманіття видів та форм живих істот, які населяють землю. Ми повинні берегти рідну землю, все розмаїття живого від малесенької комахи до могутнього зубра.










Екскурсія «Різноманітність рослин свого  краю»
Мета: розширити та поглибити знання учнів про рослинний світ, ознайомити учнів з видовим складом рослин, що ростуть у найближчому оточенні; удосконалювати уміння учнів проводити спостереження в природі, працювати в групах, навчати учнів застосовувати здобуті знання у життєвих ситуаціях; розвивати творче і логічне мислення, інтерес до вивчення біології; виховувати любов та бережливе ставлення учнів до природи, розвивати в них екологічну свідомість для формування екологічного мислення.
Очікувані результати:учні розпізнають  і називають рідкісні рослини свого регіону;наводять приклади пристосувань рослин до середовища існування; роблять висновки про необхідність охорони рослин та рослинних угруповань
Обладнання:_________________________________________________________________
І.Організаційний етап
І. Підготовка до екскурсії.
1. Підготовка вчителя до екскурсії.
Заздалегідь визначити:                     
·                     Місце проведення екскурсії;
·                     Маршрут та об’єкти спостережень.
2. Ознайомлення учнів із завданнями екскурсії.
ІІ. Загальний інструктаж, усвідомлення учнями алгоритму дій.
1. Ознайомлення учнів з темою, метою та завданнями екскурсії, прогнозування того, що вони зможуть вивчити та спостерігати.
2. Інструктаж з техніки безпеки а також бесіда за такими питаннями:
Ø  Чому не можна шуміти  в лісі?
Ø  Чому не можна трясти дерева, ламати гілки?
Ø  Чому не можна користуватись сірниками?
Ø  Чому необхідно пильно дивитись під ноги?
Ø  Чому не потрібно рвати квіти, мохи, гриби?
Ø  Чому людина приходить до лісу?
3.Поділ класу на групи й отримання відповідного завдання, яке виконується безпосередньо під час спостереження .
4. Бесіда або розповідь (коли прибули на об’єкт спостереження) про найважливіші ознаки об’єкта, на які слід звернути особливу увагу.
IІІ. Самостійне виконання учнями завдань під контролем і за допомогою вчителя.
Робота  в групах.
Інструктивна картка (видається кожній групі)
1. До якої групи належить ліс, в якому ви перебуваєте?
2.Скільки ярусів можна виділити у лісі?
3.Складіть схему, що демонструє ярусність і видовий склад лісу.
4.Які біоіндикатори чистоти лісу ви спостерігали?
«Лісова вікторина»
1.Якими рослинами у лісі можна «помити» руки? ( При розтиранні коріння мильнянки лікарської з водою утворюється мильна піна. Також замість мила використовують коріння папороті орляка)
2.Що в лісі може замінити присипку? (спори плауна)
3.Що у лісі може замінити зубний порошок? (розтертий калган)
4. Чим у лісі можна почистити взуття? (мохами, наприклад політрихом звичайним)
ІV. Звіт про виконання роботи. Узагальнення  й систематизація результатів роботи.
Заслуховуються звіти кожної групи, після чого учасники інших груп можуть ставити запитання, якщо їм щось незрозуміло чи вони з чимось не погоджуються у заслуханому звіті.
V. Підбиття підсумків екскурсії
Учитель аналізує звіт кожної групи, визначає позитивні сторони та недоліки.
Заключне слово вчителя:

Пам’ятаймо! Ми прийшли на цю землю, щоб жити, працювати, розвиватися, творити. Але ніколи не забуваймо про те, що кожен із нас і всі ми разом узяті — невід’ємна частинка матінки - природи. Без неї ми ніщо, бо обійтися ніхто з нас не може ані без води, ані без повітря, ані без Сонця, ані без її щедрих дарів, якими вона нас годує. І не можемо ми протистояти її силі, особливо коли вирують природні стихії. Можливо саме тоді людина і відчуває свою слабкість і нестримну силу природи. Та світ навколо нас такий чарівний, таких квітучий і радісний, що людині тільки б захоплюватись ним та берегти цю чудову і неповторну красу, та життя нас заставляє замислитись, бо не все так добре, якби хотілося. Людська діяльність багато знищує природних ресурсів, нищить бездумно свою Землю і може настати незабаром такий час, коли природа стане проти людей, щоб людство задумалось, що наша Земля жива, що вона вимагає до себе кращого ставлення і накаже людей. То щоб цього не сталося, треба вже сьогодні задуматись над своєю діяльність і навчитися жити на планеті в гармонії з природою, не тільки споглядати її красу і користуватись її благами, але й дбати про її цілісність і непорушність. Відчувати її потреби, прислухатись про що співає Земля.






П.І.П. учня________________
Бланк
1.  Загальна кількість дерев на ділянці _____________________________
2.  Загальна кількість чагарників на ділянці_____________________________________________
3.  Із дерев я можу назвати такі____________________________________
4.  Із чагарників я можу назвати такі________________________________
5.  Для опису мною обрано дерево__________________________________
6.  Це дерево має висоту близько ___________________________________
7.  Діаметр стовбура приблизно____________________________________
8.  Розмір бруньок складає (висота і ширина)_________________________
9.  Схематично брунька має такий вигляд

10.                     Тип розташування бруньок____________________________
11.                     На дереві наявні пошкодження від_______________________________
12.                      Форма крони обраного дерева__________________________________
13.                      Характер розгалуження гілок___________________________________
14.                      Напрям росту пагонів__________________________________________
15.                      Товщина найбільшої гілки складає близько_______________________
16.                     Товщина найменшої гілки складає близько________________________

17.                    
 Силует дерева має такий вигляд:










Виховний захід на тему:
«У добрі справи ти вклади прекрасні прояви душі»
            Мета: визначити й окреслити суть категорій добра і зла; формувати чуйність, доброзичливість, засуджувати почуття заздрості й злості; виховувати бажання зростати добрими, справедливими, чуйним навчати оволодівати навичками взаємодопомоги, пробуджувати у дітей щирий інтерес до всього корисного, морального, бажання назавжди зберегти людську гідність, формувати в учнів непримиренне ставлення до негативних рис  людського характеру: нахабності, підлості, почуття помсти; поглиблювати усвідомлення людської гідності, чесності, правдивості, доброти; розвивати мислення, увагу, уяву; виховувати у дітей людяність, гуманність у стосунках, доброзичливість, повагу до людей.
Форма проведення: етична бесіда
Обладнання і наочність: запис на дошці теми, висловлення відомих людей; плакат, презентація
Використані практикантом джерела інформації для підготовки заходу:

Епіграф:
Для краси народжується квітка,
Для родин народжується рід,
Для польоту – лебідь і лебідка,
А людина для добра і щастя.      
Дорогі діти!
Сьогодні у нас відбудеться розмова про найцінніше, вічний людський скарб – доброту.
Діти, подивіться на це сонечко, що так гарно нам посміхається. (Прочитайте слова помічників сонця). 
Крім доброти, у світі є й інші людські почуття, вічні цінності людини: любов, повага, чесність, милосердя, взаємодопомога. Їх не придбаєш у магазині, їх ні в кого не позичиш, їх просто можна виховати і виростити в собі. Кожному під силу навчитися бути добрим, людяним, милосердним.
Наш народ завжди дотримувався заповідей Божих, склав багато прислів’їв про духовні цінності людини.
Гра „Доповни прислів’я
Хто добра людям бажає, той і сам …добро має.
Добре діло твори …сміло.
Добро не пропадає, а зло …вмирає.
Добро не лихо, ходить у світі … тихо.
Добрі діла тихо ходять, а злі дзвонять, …як дзвони.
Коли люди до тебе добрі, то ти будь ще … добрішим.
Добро роби скільки можеш, від того ніколи не … занеможеш.
Від добра добра …не шукають.
Не всяка стежечка без спориша, не в кожної людини …добра душа.
Робиш добро не кайся, робиш зло …на зло і сподівайся.
Не одежа людину красить, …а добрі діла.
На сьогоднішній годині спілкування я хочу звернутися до вашої душі.
Питання для розгляду. Перегляд презентації
Я буду показувати вам слайди презентації, а ви скажите мені, в чому ви вбачаєте на картинках прояви злша та добра
·                             Що ми вкладаємо у поняття добра і зла? ” 
·                             Що таке добро?
·                             Добро – це життя людини заради інших, щире бажання допомогти, любов до батьків, ближніх, Батьківщини, здатність до самопожертви. ”(слайд №7)
·                             Як проявляються добро і зло у людському житті? ” (слайд №8)
·                             Що таке зло? ” (слайд №9)
·                             Зло – це прагнення людини отримати від життя усе, не рахуючись ні з ким, замкнутість і зацикленість на власних проблемах, інтересах, амбіціях.
Життєва ситуація
Послухайте невеличкі оповідання, що потребують великих роздумів.
Розповідь із життя
Якось старенька мати приїхала до свого сина, який жив у місті, привезла різних гостинців із села. Син попросив матір прогулятися містом. Гуляючи, старенька часто зупинялась, щоб перепочити. Вони сіли в сквері на лавку. Син відійшов і сказав, що скоро повернеться. Довго виглядала мати свого наймилішого сина, але він не повернувся. Коли люди питали, як вона сюди потрапила, старенька відповіла, що заблукала. Адже її син учений, він не міг залишити її, запевняла мати. Вона не могла й подумати, що він її залишив назавжди.
·                             Чи є серце в такої людини? Якщо є, то яке воно?
·                             Чи достатньо одного розуму для морально вихованої людини?
Святковий обід
Ніна живе у великій родині. Бабуся найстарша: їй уже вісімдесят два. Коли сім’я обідає, в бабусі тремтять руки. Несе вона ложку до рота, ложка тремтить, і з неї капає на стіл.
Незабаром у Ніни день народження. Мама сказала, що на іменини приготує святковий обід. На свято Ніна запросить своїх подруг. Ось і гості прийшли. А Ніна думає: «Це ж і бабуся за стіл сяде, а в неї руки тремтять. Подруги сміятимуться».
Ніна тихенько каже:
– Мамо, нехай бабуся з нами за стіл не сідає.
·                             Чого?- дивується мати.
·                             У неї руки тремтять. На стіл капає.
Мама зблідла. Вона довго сиділа мовчки. А потім сказала: «Бабуся нездужає. Тому святкового обіду не буде. Вітаю тебе, Ніно, з днем народження. Моє тобі побажання: бути людиною».
Нова учениця
Стояла тиша. Раптом у двері хтось постукав. У клас зайшов директор і сказав: «Сьогодні у нас нова учениця». Всі побачили маленьку дівчинку. Тридцять пар очей дивилися на нову школярку. Дівчинка була горбатою.
В учителя забилося  серце. Він дивився в очі школярам, сам відчував, що в його очах – молитва: «Хай не побачить дівчинка у ваших поглядах, дорогі діти, ні подиву, ні насмішки».
В дитячих очах учитель побачив радість: приїхала нова учениця. Вони дивилися тільки в очі і ласкаво посміхалися.
Учитель сказав: «Її звати Оля. Вона приїхала до нас здалеку. Хто поступиться їй своїм місцем за першою партою? Бачите, яка вона маленька». Всі шість хлопчиків і дівчаток, які сиділи за першою партою, підняли руки і стали просити:   «Я…я..».
Оля сіла за першу парту.
Обговорення віршованих рядків
Татова порада
Прибіг щодуху син додому,
До тата голосно гука:
-А я провідав у лікарні
Свого товариша-дружка!
То ж правду, тату, я – чутливий
І маю серце золоте?
Замисливсь тато на хвилину
І так сказав йому на те:
– Коли тебе в тяжку годину
Людина виручить з біди,
Про це добро, аж поки віку,
Ти, синку, пам’ятай завжди.
Коли ж людині щиросердно
Ти зробиш сам добро колись,
Про це забудь, аж поки віку,
Мовчи й нікому не хвались.
Л. Компанієць
Скажіть, чи вірною є татоа порада синові і чому?
Гра „Я дарую тобі”
(Зірочка „Доброти” дарує  нам свічку – символ добра і чистоти, дерев’яну писанку – символ добра .Діти по черзі передають один одному писанку по колу )
Я тримаю в руках писанку – символ добра і кожен, до кого потрапляє писанка, має сказати своє слово з приводу сьогоднішньої розмови, яка б розпочиналася словами: ”я думаю”, „я хочу”, „мені здається”. 

Пригадування казок, де добро перемагає зло

Гра «Якщо людина добра»
– Якщо людина добра, то з нею хочеться говорити, сміятись, її всі поважають і люблять.
Діти, давайте пограємо в гру. Умови гри: якщо людина повинна робити те, що я називаю, ви плескаєте в долоні, а якщо ні  – нічого не робите. Уважно слухайте:
·                             бути милосердним, чуйним, сердечним, щирим;
·                             насміхатися з чужого горя;
·                             допомагати людям похилого віку;
·                             захищати слабкого;
·                             бути завжди ввічливим;
·                             ображати інших;
·                             піклуватися про тварин;
·                             шанувати працю інших людей;
·                             хвалитися, коли зробив добрий вчинок;
·                             шанувати батьків.
·                             А що б ви хотіли зробити для людей?
Обговорення віршованих рядків
А відомий український поет Василь Симоненко писав так:
Ти знаєш, що ти людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя – єдина
Мова твоя – єдина
Очі твої - одні.
Стежте за своїми думками – вони стають словами.
Стежте за своїми словами – вони стають учинками.
Стежте за своїми звичками – вони стають характером.
Стежте за своїм характером, бо він визначає вашу долю.
І на останок хочу вам сказати
Нехай існує істина стара –
Людина починається з добра.


Діти, я дуже задоволена вашими відповідями, вашою участю в обговоренні важливих життєвих ситуацій, які сталися з вашими однолітками на вулиці. 

Немає коментарів:

Дописати коментар