МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ ТА НАУКИ
НОВОПРАЗЬКА ЗШ І-ІІ СТУПЕНІВ
ВЧИТЕЛЬ: ЗОБКІВ ЯРОСЛАВА ІГОРІВНА
ШКІЛЬНА ПРЕДМЕТНА ОЛІМПІАДА З ХІМІЇ
8 КЛАС
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ
1.
Хімічний
елемент, назва якого перекладається як «райдужний»:
А) Радій; Б )Хром; В) Іридій; Г) Аурум.
2.
Країна,
названа на честь хімічного елемента:
А) Індія; Б) Франція; В) Аргентина; Г) Польща.
3.
Хімічний
елемент, що входить до складу гемоглобіну:
А) Магній; Б) Силіціум; В) Ферум; Г)
Цинк.
4.
Розчин якої
сполуки має зелений колір:
А) NiSO4; Б)
FeSO4; В) CuSO4; Г) CoSO4
7. Укажіть рівняння реакції, що
належить до реакцій сполучення:
А) 2H2 + O2
= 2H2O;
Б) H2SO4
+ 2KOH = K2SO4 + 2H2O;
В) 2ZnS + 3O2 = 2ZnO +
2SO2;
Г) 2HI = H2 + I2.
ЗАВДАННЯ НА ПРАВИЛЬНУ ПОСЛІДОВНІСТЬ
9.Установіть
послідовність фізичних операцій розділення суміші кухонної солі, залізних
ошурок і річкового піску:
А випарювання ; Б фільтрування;
В дія магнітом; Г розчинення.
10.Установіть
послідовність розміщення напівсхем у порядку зростання загальної суми коефіцієнтів:
А CuO + NH3 → N2 + Cu + H2O;
Б NO2 + H2O
+ O2 → HNO3;
В H2S + O2 → SO2 + H2O;
Г NH3 + O2 → N2
+ H2O.
ЗАДАЧІ
1)Виправте помилки у відповіді недбалого учня: «Молярний
об’єм – величина, однакова для всіх газів, вона
становить 44,2 л/моль. Густина одного газу за іншим є відношенням їх молярних
мас. Найчастіше для порівняння використовують кисень із молекулярною масою 16г,
водень із молекулярною масою 1г/моль і повітря. Густина повітря за нормальних
умов становить 29г/л».
2)Столова ложка вміщує 18
г води. У склянку налили 3 столові ложки води. Обчисліть
число молекул води, що містяться у склянці.
3)Назвіть
речовини, які потрапляють в повітря внаслідок діяльності людини і забруднюють
його. Як запобігти забрудненню атмосфери?
4)
Людина в середньому за 1 годину видихає разом із повітрям 50 г вуглекислого газу. В
Березанській школі навчається 474 учня. Який об’єм вуглекислого газу за
нормальних умов видихають усі учні нашої школи протягом одного уроку (45
хвилин)?
ШКІЛЬНА ПРЕДМЕТНА ОЛІМПІАДА З ХІМІЇ
9 КЛАС
ТЕСТОВІ
ЗАВДАННЯ
1.Явище існування декількох простих речовин, що
утворені атомами одного хімічного елемента, має назву:
А анізотропія;
Б алотропія; В
мізантропія; Г мезомерія.
2.Хімічний елемент, назва якого перекладається як
«чужий»:
А Аргон;
Б Неон; В Криптон;
Г Ксенон.
3.В алхімії і астрології існують стійкі асоціації між
металами і небесними тілами, як, наприклад, Сонце – золото, Меркурій – ртуть,
Марс – мідь тощо. Однак ці асоціації не мають наукового підґрунтя. А який
хімічний елемент і за назвою і за поширеністю має безпосереднє відношення до
Сонця? :
А Фосфор;
Б Гідроген; В
Прометій; Г Гелій.
4.Укажіть зміну міцності зв’язків у ряді молекул Cl2 ® Br2 ® I2:
А зростає; Б спочатку
зростає, потім зменшується;
В зменшується; Г спочатку
зменшується, потім зростає.
6.Швидкість
хімічної реакції не залежить від:
А температури; Б
каталізатора; В маси реагентів; Г природи реагентів.
7.Глауберова
сіль - це:
А CaSO4∙2H2O; Б Na2SO4∙10H2O;
В Na2CO3∙10H2O; Г FeSO4∙7H2O.
8.Метал, що
плавиться у долоні:
А галій; Б натрій; В іридій; Г полоній.
ЗАВДАННЯ НА ПРАВИЛЬНУ ПОСЛІДОВНІСТЬ
9.Розташуйте оксиди металічних
елементів за збільшенням їхньої хімічної активності в реакції з водою.
А кальцій оксид; Б барій оксид;
В магній оксид; Г стронцій оксид.
ЗАДАЧІ
1)Складіть молекулярні і йонно-молекулярні рівняння реакцій між
розчинами лугу і солі, в результаті яких утворюються:
а)
нерозчинна основа і розчинна сіль;
б) луг і
нерозчинна сіль;
в)
нерозчинна основа і нерозчинна сіль.
2)Скільки
грамів калій гідроксиду потрібно розчинити в 100 г 5%-ного розчину, щоб
отримати 10%- ний розчин лугу?
3)Яка
маса натрій гідроксиду міститься у 20 мл розчину із масовою часткою лугу 15%,
якщо густина розчину становить 1,25 г/мл?
4)Як із
чотирьох простих речовин (калій, кисень, сірка, водень) одержати три кислоти,
три середні та три кислі солі? Напишіть рівняння відповідних реакцій.
5)Розчин
нітритної кислоти (HNO2)
містить стільки молекул кислоти, скільки й усіх йонів. Який ступінь дисоціації
цієї сполуки?
Гіпотеза: ми припустили, що кристали
мідного купоросу можуть з’явитися при створені певних умов; тобто якщо
змінити умови кристалізації розчиняти рідкі речовини, то можна отримати
кристали різної форми і кольору
Мета: дослідити можливість вирощування кристалів мідного
купоросу правильної форми в умовах гімназійної лабораторії різними способами
Об’єкт
дослідження: мідний купорос CuSO4 × 5H2O
Предмет: процес утворення кристалів із водних розчинів мідного
купоросу
Методи
дослідження:
1.Збір інформації із книг, журналів, інтернет – джерел
2.Аналіз переглянутої інформаці
3. Експеримент 4.Спостереження за предметом
кристалізації
Обладнання: хімічний посуд, нитки, фільтрувальний папір, лійка,
мідний купорос, безкольоровий лак
Актуальність: дана тема є актуальною у зв’язку з тим, що
розвиток науки та техніки призвів до того, що кристали, які рідко зустрічаються
в природі стали необхідними для виконання наукових досліджень. Сучасна техніка,
космонавтика, медицина і мистецтво не можуть обійтися без найрізноманітніших
кристалів.
Завдання: 1)Знайти
інформацію про кристали 2)Опрацювати методику вирощування кристалів
3)Виростити кристал CuSO4 × 5H2O 4)Виявити вплив
етилового спирту, H2SO4
1) Вплив матеріалу закріплення
затравки на
форму кристалу
Шерстяна нитка
|
Ліска
|
Людський волос
|
Полікристал
|
Монокристал
|
Монокристал
|
2)
Вплив
чистоти реактиву на форму кристалу
Реактив, що придбаний в хімічному магазині
|
Реактив, що придбаний в с/г магазині
|
Монокристал
|
Полікристал
|
3)
Вплив
температури розчину на швидкість
росту
кристалу

4) Вплив етилового спирту на форму кристала
Фото без C2H5OH
|
Фото з додаванням до насиченого розчину C2H5OH
|
![]() |
![]() |
5)Вплив сульфатної кислоти H2SO4 на форму та прозорість кристалу
Кристал з
додаванням до розчину H2SO4
|
![]() |
Висновоки: матеріал закріплення затравки
суттєво впливає на форму кристала, бо шерстяна нитка має ворсинки, що являється
додатковими центрами кристалізації; при
додаванні H2SO4 кристали стають більш прозорі та мають правильну
форму; чистота реактиву впливає на форму кристала, адже домішки, що присутні в
розчиненій речовині являються додатковими центрами кристалізації; В
температурних межах +4 - +10 швидкість росту кристалу складає 2,5 мм/тиждень,в
діапазоні +11 - +20 швидкість складає 1мм/тиждень, а при +35 - +40 швидкість
складає 0,5 мм/тиждень;етиловий спирт пришвидшує ріст кристалу та спотворює
форму кристалу і колір. Кристали матимуть більш округлу форму і світліший
колір.
Немає коментарів:
Дописати коментар